منبع: کیمبرلی توماس
رشد جسمی فرایندی است که در دوران کودکی انسان شروع می شود و تا اواخر بزرگسالی متمرکز می شود که بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف و همچنین بلوغ متمرکز است. رشد جسمی شامل رشد کنترل بدن ، به ویژه عضلات و هماهنگی جسمی است. اوج رشد جسمی در دوران کودکی اتفاق می افتد و بنابراین زمان مهمی برای رشد عصبی مغز و هماهنگی بدن برای تشویق فعالیت های خاص مانند چنگ زدن ، نوشتن ، خزیدن و راه رفتن است. همانطور که کودک می آموزد که بدن آنها چه کاری می تواند انجام دهد ، اعتماد به نفس خود را کسب می کند و رشد اجتماعی و هیجانی را ارتقا می بخشد. طبق گزارش محققان ،مشارکت در فعالیت های بدنی منجر به پیشرفت جسمی ،سلامت و رفاه فرد می شود.
مهارت حرکتی درشت
حرکت عضلات بزرگ بدن ، به طور خاص بازوها و پاها به طور آگاهانه و عمدی باعث افزایش مهارت های حرکتی درشت میشود. کنترل موتور درشت شامل تعادل و پایداری با حرکاتی مانند لگد زدن ، دویدن ، پریدن ، جهیدن ، یورتمه رفتن ، پرتاب ، گرفتن و سرخوردن است.
مهارت حرکتی ظریف
دستیابی به کنترل حرکتی ظریف، شامل استفاده و هماهنگی عضلات کوچک در دست و مچ دست با تسلط است. در طی مراحل رشد ، کودکان توانایی کمک به خود و دستکاری اشیاء کوچک مانند قیچی و ابزار نوشتن را دارند. مهارت های حرکتی ظریف عموماً از پیشرفت در مهارت های حرکتی درشت پیروی می کنند.
نقص در مهارت های حرکتی درشت
برخی از علائم اختلال عملکرد حاد در کودکان ، دشواری در درک محل بدن در وضعیت استاتیک ، پیگیری حرکت هنگام درگیر شدن در یک فعالیت حرکتی ، اشکال در جهت یابی ، ضعف در دریافت اطلاعات کلامی به پاسخ های مناسب به آنها و هماهنگی ضعیف در گروه عضلانی است.
بیماری ها و اختلالی که بر مهارت های حرکتی درشت در کودکان تأثیر می گذارد ، مشکلات رشدی مانند اختلالات ژنتیکی ، دیستروفی عضلانی ، فلج مغزی و برخی شرایط عصبی است. علاوه بر این ، مهارت های حرکتی درشت به دلیل آسیب دیدگی ، بیماری ، سکته مغزی و ناهنجاری های مادرزادی می تواند مختل شود.
نقص در مهارت های حرکتی ظریف
علائم اختلال در مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان شامل مشکل در تسلط بر مهارتهای اصلی خودیاری مانند لباس پوشیدن یا پوشیدن کفش ، مشکل در نقاشی ، ردیابی اشیاء با مداد ، دستکاری قیچی و ناامیدی مکرر هنگام یادگیری فعالیتهای جدید است.
مهارت های حرکتی ظریف کودک باید در سن شش سالگی به اندازه کافی رشد کند تا کارهای نوشتن ، لباس پوشیدن و تغذیه را انجام دهد. مهارت کافی ، هماهنگی دو جانبه و هماهنگی چشم – دست برای انجام کارهای نوشتن و برش نیز مشهود است. پس از شش سالگی ، کودکان با فعالیتهای مداوم ، از جمله بازی با اسباب بازی ها و بازی ها در دوران کودکی ، به پیشرفت و پالایش این مهارت ها ادامه می دهند.
مشارکت والدین
بازی مفیدترین فعالیت برای ارتقاء رشد بدنی در دوران کودکی است. مهمترین عاملی که کودکان از بازی با والدین به آنها احتیاج دارند ، سرگرمی در حین انجام این کار است. با این حال ، مهم است که بازی را به درس تبدیل نکنید. کارآمدترین راه برای بازی با کودک شما فراهم کردن محیط های جالب و مهیج مانند بازی تظاهر در خانه و همچنین بازدید مکرر از زمین های بازی ، سالن های ورزشی کودکان و / یا سایر امکانات اجتماعی است که فقط برای کودکان طراحی شده است. والدین باید برای بازی و پیروی از فرزند ، وقت داشته باشند. همچنین باید فرزندان را تشویق کنند تا در مورد جزئیات فعالیتهای انجام شده و مکانهایی که بوده اند صحبت کنند.
شناسه مقاله:13981219464