رشد شناختی به معنای چگونگی تفکر ، کشف و استدلال در کودکان است. این پیشرفت دانش ، مهارت ها ، حل مسئله و شرایط است که به کودکان کمک می کند تا درباره دنیای پیرامون خود فکر و آنرا درک کنند. رشد مغزی بخشی از پیشرفت های شناختی است.
به عنوان والدین ، مهم است که به محض تولد، رشد شناختی فرزند خود را تقویت کنید زیرا انجام این کار پایه و اساس موفقیت فرزندتان را در مدرسه و بعداً در زندگی فراهم می کند. به عنوان مثال ، تحقیقات نشان می دهد کودکانی که می توانند صداها را در شش ماهگی متمایز کنند ، بهتر است مهارت های یادگیری را برای خواندن در چهار و پنج سالگی بدست آورند.برای تقویت رشد شناختی فرزندتان ، مهم است که بطور روزمره درگیر تعامل با کیفیت با او شوید. مثال های زیر می تواند یاریگر شما در این موضوع باشد:
- گفتگو با کودک و نام بردن اشیاء متداول
- به کودک خود اجازه دهید اسباب بازی ها را کشف، لمس و جابجا نماید
- آواز و خواندن شعر همراه با کودک خود
- کودک را در معرض کتابها و معماها قرار دهید.( به چالش کشیدن مثل حل پازل)
- علاقه های فرزندتان را در فعالیتهای خاص یادگیری گسترش دهید. به عنوان مثال ، کودک نوپای شما ممکن است علاقه اولیه ای به دایناسورها نشان دهد ، بنابراین می توانید او را در سفر به موزه تاریخ طبیعت ببرید تا در مورد زمان پرسه زدن این موجودات روی زمین اطلاعات بیشتری کسب کد.
- پاسخ به سؤالات “چرا” ی فرزندتان
راه دیگری که می توانید رشد شناختی فرزند خود را تقویت کنید این است که برای او گزینه های مختلفی را انتخاب کنید تا کودک به تصمیم گیری متفکرانه ترغیب شود. همچنین باید به فرزندتان اجازه دهید روشهای مختلف حل مشکلات را کشف کند. در حالی که ممکن است بخواهید راهنمایی و تشویقی ملایم ارائه دهید ، به کودک خود اجازه دهید برخی اوقات مثل یک معمای جدید چیزهایی را بفهمد. ممکن است در این راه، به شکیبایی،نیاز داشته باشید، اما در نهایت به یادگیری کودک کمک می کند.
مراحل مهم و نقاط عطف رشد شناختی
نقاط عطف به شما کمک می کند که درک کنید، چگونه کودک شما یاد می گیرد و رشد می کند. رشد شناختی جنبه بسیار مهمی در رشد کودک است. این مرحله، توضیح می دهد که چگونه مغز کودک رشد می کند ، و شامل مهارت هایی مانند تفکر ، یادگیری ، کاوش و حل مسئله است. همچنین سبب تقویت دیگر جنبه های رشد کودک، از جمله مهارت های زبانی و اجتماعی می شود.
تولد
- اشیایی را که هشت تا 12 اینچ از چهره او فاصله داشته باشد را می بیند( هر اینچ معادل ۲.۵۴ سانتیمتر است)
- به صداهای نزدیک حساس است
- قوس دادن بدن به عقب ، لگد زدن با پاها و حرکت بازوها ، همچنین تولید صدا
یک ماهگی
- اشیاء و صورت را تماشا می کند و جسم در حال حرکت را با چشم دنبال می کند
- بدن خود را با قوس دادن بدن به عقب ، لگد زدن با پاها و حرکات بازو و دست حرکت می دهد و صدای خود را بلند می کند.
دو ماهگی
- جسم در حال حرکت ، مانند لرزاندن یک اسباب بازی را با چشم دنبال می کند
- افراد آشنا را از راه دور می شناسد
- در حالت ناخوشایندی ، گریه یا هیاهو می کند
- با صداهای بلند، بیدار می شود
سه ماهگی
- پستان یا بطری را تشخیص می دهد
- محرک را با چرخاندن سر دنبال می کند
- با سر و صداهای بلند بیدار می شود
چهار ماهگی
- در مورد حرکت اجسام و موجودات، چشمان را از یک طرف به سمت دیگر انتقال و شی را دنبال می کند
- اگر خوشحال یا غمگین باشید ارتباط برقرار می کند
- هنگام تغذیه به صورت شما نگاه می کند
- به اسباب بازی ها خود را می رساند و آنها را به دهان می آورد
شش ماهگی
- برای کشف جهان از دست و دهان استفاده می کند
- اجسام کوچک را از یک دست به دست دیگر انتقال می دهد
- سعی می کند چیزهایی که دور از دسترس نیستند را بدست آورد
- به اطراف اشیاء نگاه می کند
نه ماهگی
- به دنبال تماشای یک محرک می افتد
- به دنبال چیزهایی می گردد که شما آنرا پنهان کرده اید
- انتقال راحت اشیاء از یک دست به دست دیگر
- “زیرچشمی نگاه کردن” را بازی می کند. دالی بازی
- از انگشت شست و انگشت اشاره برای گرفتن یا چیدن اجسام کوچک استفاده می کند
- صفحات را در یک کتاب می چرخاند
- چیزهایی را در دهان می گذارد
دوازده ماهگی
- اشیاء را داخل و خارج ظروف قرار می دهد
- هنگام نامگذاری به تصویر صحیح نگاه می کند
- بهم زدن وسایل. بازی تخریبی
- شروع به استفاده صحیح از ابزار معمولی می کند (نوشیدن با فنجان ، شانه زدن مو )
- دستورالعمل های ساده مانند “انتخاب کتاب خود” را دنبال می کند
- اشیاء را با ضربات زدن ، تکان دادن یا پرتاب کردن بررسی می کند
- انگشت اشاره را فشار می دهد
- رفتن به سوی وسیله هایی همانند صندلی بدون حمایت
هجده ماهگی
- خط خطی کردن با مداد یا مدادرنگی. خرابکاری
- به حداقل یک قسمت بدن اشاره می کند.
- دستورالعمل های یک مرحله ای را بدون هیچ حرکتی دنبال می کند (برای مثال ، وقتی می گویید “بنشینید” بنشیند).می داند چه اشیاء مشترکی از قبیل تلفن ، برس یا قاشق برای شما مناسب است.
- ایجاد رفتار برای جلب توجه دیگران
- علاقه به حیوان یا عروسک را نشان می دهد و بازی کردن را به نمایش می گذارد
- از کتاب ، داستان و آهنگ لذت می برد
- صفحات یک کتاب را می چرخاند
دو سالگی
- ساختن برج با مکعب یا بلوک های چهار تایی یا بیشتر
- حتی در زیر دو یا چند پوشش مخفی چیزهایی را پیدا می کند
- نحوه کار با لمس و امتحان کردن اشیا را بررسی می کند
- شروع به مرتب کردن شکل ها و رنگ ها می کند
- دستورالعملهای دو مرحله ای مانند “کامیون خود را بردارید و آنرا روی قفسه قرار دهید.” اجرا میکند
- بازی های ساده وانمود کننده یا باورپذیر را انجام می دهد
- موارد موجود در کتابی مانند سگ ، گربه ، ماشین یا کودک را نامگذاری می کند
- جملات و قافیه ها را در کتابهای آشنا تکمیل می کند
سه سالگی
- حل پازل هایی با سه یا چهار قطعه
- کشیدن دایره با مداد
- بازی باور پذیر با عروسک ها ، حیوانات و انسان
- از تخیل برای خلق داستان یا بازی استفاده می کند
- اشیاء را مطابق شکل و رنگ مرتب سازی می کند
- کار با اسباب بازی های پیچیده- استفاده از دکمه ، اهرم و قطعات متحرک (برای مثال ، باعث می شود اسباب بازی های مکانیکی کار کنند)
- می داند معنی “دو” چیست
- برگ زدن صفحات کتاب
- رنگهای متداول را می شناسد
- چرخاندن پیچ همچون درب قوطی و باز و بستن آن – دسته های درب را می چرخاند
چهار سالگی
- اشکال ساده را کپی می کند
- مفاهیم “یکسان” و “متفاوت” را می فهمد
- دستورالعمل هایی با دو یا سه مرحله را دنبال و اجرا می کند
- مفهوم شمارش را درک می کند و امکان دارد اعداد را بشناسد
- شخصی را با دو تا چهار قسمت بدن ترسیم می کند
- شروع به درک زمان می کند
- رنگهای پایه را می شناسد
- از قیچی استفاده می کند
- حروف را کپی می کند
- بازی های تخته ای یا بازی با کارت را انجام می دهد
- آنچه را که فکر می کند در یک داستان بعدی اتفاق می افتد، به شما می گوید
پنج سالگی
- شمردن اشیاء به تعداد ۱۰شی یا بیشتر از آن
- حداقل چهار رنگ را به درستی نام می برد
- فهمیدن مواردی که هر روز استفاده می شود مانند غذا یا پول
- شخصی را که حداقل شش قسمت بدن داشته باشد رسم می کند
- مثلث و اشکال هندسی دیگر را کپی می کند
- مفهوم زمان را درک می کند
- برخی حروف و اعداد را کپی می کند نام چاپ شده خود را تشخیص می دهد و ممکن است بتواند نام خود را بنویسد