براساس تحقیقات جدید ، شبکه های جدید مغزی در دوران نوجوانی به صورت آنلاین فعال می شوند و به نوجوانان این امکان را می دهند که مهارت های پیچیده تری در بزرگسالی ایجاد کنند ، اما به طور بالقوه آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری روانی قرار می دهند.
براساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) ، شبکه های جدید مغز در دوران نوجوانی بصورت آنلاین “تغییر می کنند، بر این اساس مغز اجازه می دهد تا نوجوانان مهارت های اجتماعی پیچیده تری در بزرگسالان ایجاد کنند ، اما به طور بالقوه آنها را در معرض خطر بیماری روانی قرار می دهند.
بزرگسالی با افزایش مهارت های اجتماعی و شناختی و استقلال و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های روانی ، زمان تغییر عمده زندگی است. در حالی که مشخص است که این تغییرات ذهن باید منعکس کننده تحولات رشدی در مغز باشد ، هنوز مشخص نیست که عملکرد مغز انسان با بزرگ شدن افراد از کودکی تا بزرگسالی دقیقا چگونه تغییر و رشد می کند.
تیمی مستقر در دانشگاه کمبریج و کالج دانشگاه لندن یک مطالعه بزرگ تحقیقاتی جدید منتشر کرده است که به ما کمک می کند تا بطور واضح تر پیشرفت مغز نوجوان را درک کنیم.
در این مطالعه داده های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) در مورد فعالیت مغز از 298 فرد سالم ، از سنین 14-25 سال جمع آوری شده است ، هر یک در حدود یک تا سه نوبت در حدود 6 تا 12 ماه از هم اسکن شدند. در هر جلسه اسکن ، شرکت کنندگان بی سر و صدا در اسکنر دراز کشیده بودند تا محققان بتوانند الگوی ارتباطات بین مناطق مختلف مغز را در حالی که مغز در حالت استراحت قرار داشت را تجزیه و تحلیل کنند.
این تیم دریافتند که اتصال کارکردی مغز انسان – به عبارت دیگر ، چگونگی “صحبت” نواحی مختلف مغز با یکدیگر – تغییرات در دو روش اصلی در دوران نوجوانی است
مناطقی از مغز که از نظر بینایی ، حرکتی و سایر بخش های اساسی دارای اهمیت هستند به سختی در سن 14 سالگی به هم متصل شدند، با ابن حال با افزایش سن تا 25 سالگی اتصالات بیشتری مشاهده شد.این یک الگوی تغییر محافظه کارانه نامیده می شد ، زیرا مناطقی از مغز که از ابتدای بلوغ غنی از اتصالات بودند در دوران انتقال به بزرگسالی غنی تر شدند. با این حال ، مناطق مغز که برای مهارت های پیشرفته تر اجتماعی مهم هستند ، از جمله اینکه قادر به تصور چگونگی تفکر یا احساس شخص دیگری هستند (به اصطلاح نظریه ذهن) ، الگوی بسیار متفاوتی از تغییر را نشان دادند. در این مناطق ، اتصالات در طول دوره نوجوانی به صورت متفاوتی توزیع شده اند: اتصالات که در ابتدا ضعیف بودند ، و ارتباطاتی که در ابتدا قوی بودند و بعد ضعیف تر شدند. این یک الگوی تغییر “اختلال” نامیده شد ، زیرا مناطقی که از لحاظ ارتباطات فقیر بودند ، غنی تر می شدند و مناطقی که غنی بودند فقیرتر می شدند.
محققان با مقایسه نتایج fMRI با داده های دیگر درباره مغز ، دریافتند که شبکه مناطقی که الگوی مختل کننده تغییر در دوران نوجوانی را نشان می دهند ، دارای سطح بالایی از فعالیت متابولیکی هستند که معمولاً با مدل سازی مجدد فعال ارتباطات بین سلولهای عصبی همراه است.
دکتر پترا ورتس ، نویسنده ارشد مشترک مقاله و همکار موسسه خیریه تحقیقات سلامت روان ، گفت: “از نتایج این اسکن های مغزی ، به نظر می رسد که کسب مهارت های جدید و بیشتر در دوران نوجوانی به فعالیت بستگی دارد. “از نتایج این اسکن های مغزی ، به نظر می رسد که کسب مهارت های جدید و بزرگتر در دوران نوجوانی به شکل گیری فعال و مختل کننده اتصالات جدید بین مناطق مغز بستگی دارد ، ایجاد شبکه های جدید مغز” بصورت آنلاین ” با افزایش سن افراد و مهارتهای اجتماعی و همچنین سایر مهارتها با افزایش سن، افزایش می یابد.
پروفسور اد بلومور ، نویسنده ارشد مشترک مقاله و رئیس گروه روانپزشکی کمبریج ، گفت: “ما می دانیم که افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان اغلب برای اولین بار در نوجوانی رخ می دهد – اما ما نمی دانیم که چرا چنین اتفاقی می افتد؟ این نتایج به ما نشان می دهد که الگوسازی مجدد فعال شبکه های مغزی در دوران نوجوانی در حال انجام است و درک عمیق تر از رشد مغز می تواند به درک عمیق تر دلایل بیماری روانی در جوانان منجر شود. ”
اندازه گیری اتصال عملکردی در مغز چالش های خاصی را نشان می دهد ، همانطور که دکتر František Váša ، که به عنوان یک محقق دکترا گیتس کمبریج Trust PhD Scholar رهبری کرده و اکنون در کالج کینگ لندن است ، توضیح داده است.
بررسی اتصال عملکردی مغز با fMRI کار دشواری است زیرا حتی کوچکترین حرکت سر می تواند داده ها را خراب کند – این مسئله به ویژه هنگام مطالعه رشد و نمو نوجوانان مشکل ساز است زیرا این سن ، نگهداری اطلاعات را در حین اسکن دشوار می کند. او گفت”در اینجا ، ما از سه رویکرد متفاوت برای حذف اثر حرکت سر از داده ها استفاده کردیم و نتایج مداوم به دست آوردیم ، که باعث می شود اطمینان داشته باشیم که نتیجه گیری های ما مربوط به حرکت سر نیست بلکه به تغییرات رشدی در مغز نوجوانان می رسد.”
این مطالعه توسط Wellcome Trust پشتیبانی شد.
منبع: دانشگاه کمبریج
۲۹ ژانویه ۲۰۲۰
František Váša, Rafael Romero-Garcia, Manfred G. Kitzbichler, Jakob Seidlitz, Kirstie J. Whitaker, Matilde M. Vaghi, Prantik Kundu, Ameera X. Patel, Peter Fonagy, Raymond J. Dolan, Peter B. Jones, Ian M. Goodyer, Petra E. Vértes, Edward T. Bullmore. Conservative and disruptive modes of adolescent change in human brain functional connectivity. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2020; 201906144 DOI: 10.1073/pnas.1906144117
شناسه خبر:1398122195770