در زير ليستي از متداولترين ابزارهايي كه جهت ارزيابي اتيسم به كار مي رود معرفي مي شود. اين ابزارها اغلب توسط متخصصين اطفال يا نورولوژيست ها و يا روانشناسان طراحي شده اند:
چك ليست اتيسم تادلرس
اين تست يك وسيله ي ساده براي تشخيص كودكان اتيستيك از سن 18 ماهگي مي باشد و داراي دو بخش A و B است. در بخش A يك سري سوالات كه جواب آنها بله و خير است، از والدين پرسيده مي شود. محتواي اين سوالات شامل موارد ذيل است: وجود بازي هايي كه در آن غلتيدن و چرخيدن ديده مي شود، علائق اجتماعي، رشد حركتي، بازيهاي اجتماعي، بازيهاي تقليدي، اشاره كردن (اشاره جهت درخواست چيزي)، بازيهاي عملكردي و نشان دادن (نشان دادن چيزهايي كه دوست دارند). بخش B شامل پنج موضوع است كه توسط مشاهدات درمانگر بررسي مي شود. اين پنج مورد عبارتند از: برقراري تماس چشمي، توانايي دنبال كردن يك نقطه، تقليد(انجام بازيهاي تقليدي)، دنبال كردن يك هدف و ساختن برج با مكعب.
چك ليست تغيير داده شده تادلرس
اين ليست يك ابزار ساده است تا خانواده كودك در طي جلسات منظمي كه نزد پزشك مي روند، از آن استفاده كنند. اين ابزار شامل 29 سوال است. 9 پرسش با پرسشنامه اصلي تادلرس مشترك است و 14 پرسش علائم اصلي كه در فرد اوتيستيك ديده مي شود را بيان مي كند. در اين پرسشنامه قسمت هاي مربوط به مشاهده درمانگر در پرسشنامه تادلرس، حذف شده است.
ابزار سنجش اوتيسم در دو سالگي
اين ابزار براي سنجش عوامل موثر بر يكديگر به كار مي رود و به طور اختصاصي براي تشخيص اوتيسم از ديگر اختلالات رشدي استفاده مي شود. اين تست با بيست دقيقه بازي كه شامل 12 فعاليت مي باشد انجام مي گيرد. اين تست سه مسئله در كودك را بررسي مي كند كه عبارتند از: بازي (در دو نوع بازي تقليدي و دوطرفه)، تقليد حركتي و رشد ارتباط غيركلامي.
پرسشنامه سنجش دامنه اتيسم
يك وسيله مفيد و خلاصه براي شناسايي اوتيسم در كلينيك مي باشد. اين پرسشنامه شامل 27 موضوع است كه توسط والدين يا مراقبين كودكي كه علائم سندرم آسپرگر يا ديگر اختلالات رشدی طیف اوتسیم را بروز مي دهند، تكميل مي شود. اين ابزار براي كودكان و بزرگسالاني كه هوش طبيعي دارند يا عقب ماندگي ذهني آنها در حد خفيفي مي باشد، مفيداست.
مقياس شدت اتيسم گیلیام
اين چك ليست جهت استفاده خانواده ها، معلمين و متخصصين براي تخمين شدت علائم اوتيسم در اشخاص 3 تا 23 ساله به كار مي رود. اين تست بر اساس معيارهاي انجمن روانشناسي آمريكا طراحي شده و چهار زير مجموعه دارد: رفتارهاي كليشه اي، ارتباط، تعامل اجتماعي و يك تست اختياري كه بيان كننده چگونگي رشد در سه سال اول زندگي است.
مقياس شدت اتيسم كودكي
اين آزمون حركات بدن كودك، انعطاف پذيري وي، عكس العمل وي نسبت به صداها، ارتباط كلامي و ارتباط با ديگران را ارزيابي مي كند. اين سنجش براي كودكان بالاي دو سال مناسب است. آزماينده كودك را مشاهده كرده و پرسش هاي مرتبط با موضوع را از والدين سوال مي كند. رفتار كودك معياري براي ميزان انحراف رفتاري وي نسبت به كودكان طبيعي مي باشد.
مصاحبه تشخيصي تجديد نظر شده اتيسم
اين ابزار يك مصاحبه سازمان يافته است كه بيش از صد عنوان را در بر گرفته و سوالات از مراقبين كودك پرسيده مي شود. اين آزمون شامل 4 عامل اصلي است: ارتباط كودك، تعامل اجتماعي، رفتارهاي تكراري و سن شروع علائم.
برنامه ي روزانه ي تشخيصي-مشاهده اي شبه اوتيسم : نوعي ارزيابي استاندارد و نيمه سازمان يافته از موارد ذيل مي باشد: ارتباط، تعامل اجتماعي، بازي هاي خيالي. اين آزمون در افرادي كه مشكوك به اوتيسم هستند،استفاده مي شود. اين ابزار براي اندازه گيري و تعيين رفتارهاي اجتماعي- ارتباطي است كه به طور غير طبيعي يا همراه تأخير در كودك اوتيستيك شكل مي گيرد و يا اصلأ ظاهر نمي شود. كارشناسان يك سري رفتارهاي ساختار يافته و استاندارد تعيين نموده و آن را با رفتار هاي فرد اوتيستيك مقايسه مي كنند. اين سنجش مي تواند فرد را ارزيابي كرده و روند سطوح مختلف رشد و ترتيب زماني آن را با استانداردها مقايسه نمايد.
شناسه مقاله: 13981218022