فرض بر اين است كه پسر 4 ساله اي از طرف پزشك متخصص اطفال جهت بررسي به روانپزشك اطفال معرفي شده است. والدين اظهار مي كنند كه كودك تا سن یک و نیم سالگي از نظر گردن گرفتن، نشستن و راه رفتن كاملأ طبيعي ولي شروع تكلم با تأخير بوده است. در حدود 2 سالگي خانواده متوجه پسرفت تكاملي كودك شده اند بطوريكه كلمات قبلي را استفاده نمي كرده و يا نابجا و غلط استفاده مي كرده است. در حال حاضر در برقراري با همسالان مشكل دارد و قادر به دوستيابي نيست. هنگام حضور در مهد كودك بصورتي رفتار مي كند كه گويي هيچ كس در كلاس وجود ندارد. تماس چشمي محدود است و يا خيره مي شود. در مقابل رفتار محبت آميز والدين واكنش نشان نمي دهد. در خانه بيشتر در خودش است و به نظر مي رسد در دنياي خيالي خودش سير مي كند. كلمات و جملات ديگران را بدون درك مفاهيم تكرار ميكند و گاه عبارت شنيده شده ي فعلي را تكرار مي كند. كمتر از ضمير من استفاده مي كند و خودش را با نام صدا مي كند. مفاهيم و دستورات را درك مي كند ولي توجه و تمركز خيلي كم است بطوريكه كوچكترين محرك محيطي موجب حواس پرتي در او مي شود. حركات تكراري دارد مثلأ مدتها با چرخ ماشين اسباب بازيش سرگرم مي شود و يا ساعت ها كليد برق را روشن و خاموش مي كند و يا اينكه با دكمهي كنترل تلويزيون بازي مي كند. علاقه ي خاصي به وسايل مكانيكي دارد مثلأ حركت پنكه، ماشين لباسشويي و يا صداي جارو برقي توجه او را جلب مي كند.
از طرف ديگر به آگهي هاي تبليغاتي علاقهي خاصي نشان مي دهد و ريتم كلام و آهنگ ها را به صورت طوطي وار تكرار مي كند.گاهي اوقات دستش را در وضعيت غير عادي نگه مي دارد و يا مرتب به صورتش ضربه مي زند. مدتها درگير تكان خوردن، چرخيدن و… مي شود. عادات خاصي دارد، مثلأ در خانه در مسير مشخص حركت مي كند. با اسباب بازي هايش درست بازي نمي كند مثلأ با ترتيب معين آنها را در رخت خوابش مي چيند بطوريكه خلاف آن موجب آشفته شدن او مي گردد. از طرف ديگر بررسي هاي آزمايشگاهي، نوار مغزي و سي تي اسكن مغزي مورد خاصي نشان داده نشده است. با توجه به تاريخچه، ارزيابي روانشناسي و روانپزشكي، كودك مبتلا به اختلال رشدی طیف اتیسم است.
شناسه مقاله: 13981218023